Autokalypse kræver nytænkning

//Autokalypse kræver nytænkning

Autokalypse kræver nytænkning

I dag afholdes der i Tyskland et top-møde blandt bilproducenter og politikere. Den tyske trafikminister Dobrindt har sat det røde lys op og kræver, at bilindustrien står til ansvar samt forlanger nytænkning for at passe på miljøet. Tyske kommentatorer kalder det en Autokalypse.

Store, gennemgribende forandringer er på vej i bilbranchen. Ikke alene i forhold til drivmidler samt om det skal være ulovligt at sælge dieselbiler efter fx 2040. Konkurrenter til de gamle bilmærker som Tesla og Google banker også på med nye måder at tænke biler, trafik og drivmidler på. Der er faktisk udsigt til en ægte disruption i bilbranchen, sådan som Clayton Christensen definerede begrebet i 1995, hvis ikke de etablerede bilproducenter gør noget. Og det påvirker hele branchen og dem, der lever af den.

Bilerne bliver mere sikre, og der kommer færre ulykker på vejene. Det betyder noget for forsikringsselskaberne og de værksteder, der skal reparere bilerne. Her vil indtjeningen og omsætningen falde. På længere sigt. For antallet af motorvejsulykker er på fem år næsten fordoblet i Danmark på de tætpakkede veje. Motorvej E45 har haft en stigning på 90 procent.[1]

I en artikel[2] i Børsen 30.6.2017 giver partner i KPMG Jacob Lehman sit bud på, hvad han ser som den største fordel for forbrugerne. Han siger til Børsen: ”Bilproducenter og -forhandlere vil fokusere mere på kundeoplevelsen. Det vil give bedre kundeoplevelser, som er skræddersyede til dine behov. Bilmærke og -model bliver fremover mindre vigtigt. Det afgørende bliver, hvilken udbyder som tilbyder de bedste og målrettede services til kunderne.”

Det vigtigste bliver at kende sine kunder og give dem den service, de har brug for. Hvad enten det gælder at facilitere delebilsordninger, leje- eller langtidsleasede biler. Færre vil sandsynligvis eje en bil i fremtiden. I hvert fald i de større byer, hvor parkeringsforhold gør det besværligt og langsomt at komme frem i bil. Alligevel sælges der lige nu biler som aldrig før i Danmark. I første kvartal af 2017 satte det danske bilsalg atter rekord med 123.791 antal solgte, nye personbiler. Det er 5,9% flere personbiler end rekorden fra 2016.[3]

Bilbranchen diskuterer også meget, hvordan det vil påvirke dem, at bilerne fremover vil blive solgt på nettet og afhentet direkte hos producenten. Det kan man allerede med nogle bilmærker. En ganske almindelig bilkunde i dag ved også godt, hvad de vil have, for de har allerede undersøgt modeller og priser på nettet, inden de sætter deres ben hos forhandleren. Dette understreger blot endnu mere, at den personlige service og rådgivning hos forhandleren bliver endnu vigtigere i branchen fremadrettet. Har kunden på forhånd valgt den rette model og lever den faktisk op til kundens ønsker og behov? Kan den køre langt nok, inden den skal lades op igen? Kan den trække campingvognen? Og hvilket ekstraudstyr vil gøre køreoplevelsen og komforten endnu bedre?

Hos Ladegaard Partner tror vi ikke på, at den gode og korrekte rådgivning fra eksperter i branchen bliver umoderne. Tværtimod! De færreste kunder vil nok købe en bil på nettet til måske 200.000 kr. uden først at have rådført sig med en, der kan afdække kundens behov og finde det hele rette match.

Tendensen og det opbrud, der er på vej mærkes tydeligt også i Danmark hos den helt almindelige bilforhandler i Danmark. Der tænkes nyt som aldrig før, og bilforhandlerne er i fuld gang med at udarbejde og implementere de koncepter, som forbrugerne vil efterspørge i de kommende år. Bilhusene bliver større og får flere brands under samme tag, da kunderne ikke er så mærkeloyale, som de har været. Det er oplevelsen af bilen og ikke mindst service i butikken, der tæller.

For kunderne er det også uhyre vigtigt at få en god service og samarbejde med værkstedet efter bilen er solgt. Oplevelsen hele vejen rundt er blevet helt central. De bilhuse, der formår at tage kunden i hånden hele vejen rundt vinder. Det handler ikke om at sælge en bil, men om at få en kunde, der præcist får det, han/hun ønsker sig igennem mange år. Om det så er køb, leasing, service eller noget helt andet.

Ladegaard Partner følger udviklingen tæt, og er i samarbejde med flere af Danmarks største bilhuse og kæder i fuld gang med at uddanne medarbejderne og implementere koncepter til fremtidens bilhuse. Det handler om at redefinere rollerne i bilhuset, og at hver medarbejder bliver en aktiv del af et totalkoncept i forhold til kunderne. Siloer nedbrydes og holdninger bearbejdes. Det giver mærkbare resultater allerede nu at forandre bilhusene, og det har en tydelig effekt på både kundetilfredshed og bundlinje.

Du er meget velkommen til at høre mere om, samt få referencer til, hvordan Ladegaard Partner sammen med fx Citroën Danmark, STS Biler (Toyota), Andersen Biler og Uggerhøj er med til at skabe fremtidens bilhuse.

Kontakt Rikke Carlé på rikke@ladegaard-partner.dk eller på tlf. 29 11 05 58.

________________________________________________________________________

[1] http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-07-25-taetpakkede-motorveje-forer-til-markant-flere-ulykker

[2] http://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/11/173982/artikel.html

[3] http://www.business.dk/biler/bilsalget-i-danmark-foerste-halvaar-af-2017-saetter-ny-rekord

By | 2018-03-05T09:53:37+00:00 august 2nd, 2017|nyheder|0 Comments

About the Author: