Vi har ikke tid til salg

//Vi har ikke tid til salg

Vi har ikke tid til salg

Af: Jens Ladegaard

De fleste dygtige virksomheder har styr på alle IT-processer fordi det er nødvendigt, men det kan ikke erstatte den personlige kontakt. Måske lige med lige undtagelse at ren nethandel. Men også her bliver den personlige kontakt mere og mere vigtig. Mange har lært, at det giver god omtale at lægge små, personlige beskeder i pakken. Det handler altså stadig om den menneskelige kontakt og tilfredse kunder uanset, hvordan du foretrækker at handle.

Som tidligere vicedirektør i en stor bank følger jeg naturligvis godt med i udviklingen, og her ser vi, hvordan selv rådgivning om investering, bolig og andre ting, som de fleste godt vil have en personlig drøftelse omkring, også til dels flytter over på nettet.

Vores liv leves på en smartphone. Det snart svært at få en personlig dialog med fuld opmærksomhed, uden at det moderne menneske hele tiden skal se, om der er nye beskeder. Pas nu på at vi ikke lever vores liv helt elektronisk. Du må aldrig glemme, at det bedste, du kan give et andet menneske, er kvalitet i din opmærksomhed.

Vi møder mange dygtige mennesker hver dag på vores uddannelser. Mange af dem oplever, at den værste forhindring for ny-salg er, at det er svært at finde tid til det. Den moderne IT-teknologi har vi alle budt velkommen, og det er svært at forestille sig nu, hvordan vi arbejde uden. Men alt det “nye” må aldrig blive en undskyldning for at få besøgt kunder, der ikke henvender sig af sig selv.

Det, der er vigtigst, er og bliver tilfredse kunder. Brug alle teknologier til målrettet at udvælge vores kunder og brug tiden på det vigtigste: Nemlig KUNDERNE selv. Det er dem, vi lever af.

Jeg mødte en gang en bilsælger der pralede af, hvor mange biler han solgte. Det viste sig, at 95 % af alle hans solgte nye biler startede med, at kunder stod foran skrivebordet og han tog imod. I denne situation var han meget dygtig. Men tænk hvad han kunne præstere mere, hvis ikke han blot bedrev aggressiv venten og lod kunderne selv komme! Tænk hvis han brugte bare 10 % af tiden på at finde nye kunder?

Planlæg din tid sådan, at du ALTID har planer for nye kontakter. Der er en stor fremtid for dem der kan og også vil være mere opsøgende. Prøv følgende øvelse, hvor du tvinger dig selv til en proaktiv adfærd:

Lad være med at hente kaffe før du:

  • Har en arbejdsliste over nye besøg til dagen
  • Har en liste over dagens kunder, som du vil følge op på eller aftale nye møder med

Tiden for at være “besøgsven” som sælger er slut. Ingen ønsker at spilde sin tid. Informationssøgning og nyheder er for længst noget, der klares på nettet. Rigtige sælgere arbejder stadigvæk med opsøgende salg som “huntere“, og dem er der stadig stor brug for. IT-teknologien kan ikke erstatte denne vigtige del, der handler om menneskelig kontakt og relationer.

By | 2018-05-30T14:21:08+00:00 maj 30th, 2018|Ikke-kategoriseret|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment