LÆR AT SIGE NEJ

//LÆR AT SIGE NEJ

LÆR AT SIGE NEJ

De fleste brancher oplever et stort prispres i forbindelse med Black Friday. Det handler om rabatter på 20-30 % og mere. Selv i brancher, der ikke tilhører detailhandlen, er der store rabatter i forbindelse med Black Friday. Hvorfor er det sådan? Fordi det er den, der oftest giver den største rabat, der får ordren. Det kan være nødvendigt – men er dybt usundt.

Det kan være svært at få fat i en håndværker, og der er nu fuld beskæftigelse i mange brancher og fag. Men mange håndværkervirksomheder tjener faktisk ikke penge trods de gunstige tider. Fordi timepriserne er for lave. Prisen må aldrig vægte mere end 30 %. Den største del af dit valg af leverandør skal bero på faktorer som udbytte, leveringssikkerhed, rådgivning, kvalitet og betalingsbetingelser. Herudover ikke mindst de helt afgørende faktorer som tillid og personlige relationer. Hvis vi kun taler om ”Pris, pris pris”, så går vi lige i fælden.

Derfor må vi gøre os klart, hvor vores egen grænse er samt lære at sige nej, når sagen ikke er en vind-vind for både dig og kunden. Du skal ikke lade dig presse ud over kanten, fordi køber kan mærke, at du vil have ordren. Der skal være perspektiv i en samarbejdsaftale for begge parter. Ellers må det blive et klart nej.

Vi har selv sagt nej til en stor ordre på den måde. Det gør lidt ondt på den korte bane, men vi vil, ligesom alle andre, ikke skambydes. Denne metode er desuden langt fra den stil og metoder, som vi underviser vores kursister i omkring forhandlinger.

Når du giver noget, skal du derimod have noget den anden vej. Det kan være: Bedre betalingsbetingelser, samlet faktura, års aftale, ekstra serviceaftale eller hvad du kan bringe i spil, for at få et frugtbart samarbejde med kunden. Hvis du ikke bringer ligevægt i prisforhandlingen, bliver kunden ved med at presse og vil se, hvor langt han kan gå.

Din virksomhed kan ikke leve af din omsætning, men derimod dit dækningsbidrag, som det derfor er afgørende at kende fra ordre til ordre. Overraskende nok bliver en beregning af DB ikke lavet i mange brancher og virksomheder. Derfor er det korte budskab: Hav styr på din beregning af ordren, dine grænser og mulighed for forhandlingsramme samt lær at sige nej.

By | 2018-11-21T13:27:24+00:00 november 21st, 2018|Ikke-kategoriseret|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment