Du rammer kun målet, hvis du ved, hvor det er

//Du rammer kun målet, hvis du ved, hvor det er

Du rammer kun målet, hvis du ved, hvor det er

Godt nytår til alle vores kunder samt de mange følgere på de sociale medier og vores personlige profiler på LinkedIn. Det er dejligt at mærke den store interesse for vores nyheder, historier og små faglige artikler. Hver dag bliver vi inspireret af de mange spændende mennesker, vi er i kontakt med og som vi sparrer med for at optimere deres egne forretninger og kommunikation med kunderne.

Vi skyder 2019 i gang med en lille artikel der handler om, at du kun kan ramme målet, hvis du ved, hvor det er. Mange ledere ved godt, hvad deres mål er: At nå et bestemt budget, at få X antal nye kunder eller at hæve kundetilfredsheden med X antal procentpoint.

Men ved den enkelte medarbejder også, hvor målskiven er og hvordan de skal ramme den? Eller skyder de bare i blinde og håber på, at de rammer noget? Til alle jer ledere, der ønsker succes i 2019, vil vi derfor opfordre til at kigge på de mål og succeskriterier, som jeres medarbejdere har.

Mål kan gøres lavpraktiske og bruges på alle niveauer. De skal være nemme at forstå og handle på i hverdagen. Indsatsområder og konkrete mål skal derfor være afstemt med og godkendt af den enkelte medarbejder på alle niveauer i organisationen. Det lyder meget simpelt. Men det er desværre ikke implementeret alle steder.

Alle ønsker succes i deres job, og det giver naturligvis større arbejdsglæde at nå sine mål samt få ros og anerkendelse. Mange steder kender medarbejderne dog kun til det overordnede budgetmål og ikke de delmål og indsatser, der skal føre den enkelte samt hele afdelingen derhen. Derfor skyder mange i blinde og håber på, at de rammer.

Målene skal naturligvis føre til forretning og kædes sammen, så vi samlet set opnår det, vi vil. Det gælder lige fra den første kontakt med din virksomhed over rådgivning, salg og service. Som et tandhjul, hvor den enkelte medarbejder hver har deres andel i den samlede succes. Uanset om det er standarden på rengøringen, som du lægger mærke til, når du kommer ind i virksomheden, eller kvaliteten af den rådgivning du får i forbindelse med dit køb af services eller produkter.

Tænk derfor over, hvordan du som leder udfører den interne markedsføring og kommunikation så alle dine medarbejdere ved, hvad deres succeskriterier er, samt hvad deres rolle er – helt lavpraktisk – for at opnå jeres fælles mål. Ved de det i dag? Hvad skal de gøre? Hvilke indsatser skal de foretage? Hvornår er det en succes?

Husk derfor også at fejre andre end dem, der scorer målene på jeres hold. Lad derfor 2019 blive året, hvor ledelsen sætter medarbejderne øverst på dagsorden efter devisen: Du kan ikke både have magten og æren som leder. Sørg for, at alle har personlige mål og tilsvarende indsatsmål og giv æren for jeres fælles succes videre til dine medarbejdere. Så når I måske endda også jeres fælles mål både nemmere og sjovere.

Rigtigt godt nytår og tak for et godt samarbejde i 2018. Held og lykke med jeres mål i 2019.

By | 2019-01-02T14:05:06+00:00 januar 2nd, 2019|Ikke-kategoriseret|0 Comments

About the Author: