LÆG EN NY SALGSSTRATEGI OG STÅ STÆRKERE END FØR

//LÆG EN NY SALGSSTRATEGI OG STÅ STÆRKERE END FØR

LÆG EN NY SALGSSTRATEGI OG STÅ STÆRKERE END FØR

Sådan kommer din virksomhed stærkt igen efter genåbningen af erhvervslivet. Fem trin til en offensiv salgsstrategi.

Døren er åbnet lidt og der kommer igen lys ind. Med en flot, fælles indsats er det lykkes at få styr på COVID-19, så vi igen i dag åbner lidt mere op for de danske virksomheder. Vi skal over alt i gang igen, og det tabte skal indhentes, så skaderne bliver så små som muligt. Måske har noget ændret sig radikalt hos jer og/eller kunderne.

I de fleste brancher og liberale erhverv er der mange, der kan tilbyde deres kunder nogenlunde de samme ydelser eller produkter. Dine konkurrenter vil med sikkerhed sætte fuld turbo på at gå efter dine kunder. Ligesom du går efter deres. Mange har dog også loyale kunder, som vender ”hjem” til dig igen. Men det skal du ikke tage for givet.

Et kundeforhold skal vedligeholdes og genopbygge efter nedlukningen, og gør du det ikke, er der andre, der er klar. Der skal kæmpes for det, og du skal være synlig og nærværende for dine kunder. Både de nuværende men også for de potentielle kunder, som du ønsker dig at have i din fold. Chancen er der også for dig. Det, du skal gøre nu, er derfor at udarbejde en plan for det fremtidige salgsarbejde. Det er nu, at de mest målrettede og professionelle slår til og tænker offensivt, mens amatørerne blot håber, at det nok skal gå alt sammen.

Både dine og dine kunders forudsætninger og situation kan have ændret sig i løbet af de sidste par måneder. Det kan derfor være nødvendigt at gentænke og nytænke, hvem dine kunder er, samt hvad du gør for dem. Prøv derfor at lave følgende øvelse:

  1. Hvad gør vi for hvem i denne nye situation?
    Måske har intet ændret sig, måske dukker der helt nye og spændende muligheder op. Måske er dine produkter ændret og tilpasset, og du har fået nye varer eller ydelser, der skal tænkes ind i din strategi med nye kundegrupper til følge?
  2. Hvorfor skal kunderne handle hos os?
    Når landet har ligget stille i mange brancher, er kundernes forudsætninger for at handle med dig måske blevet ændret. Så hvorfor skal kunderne egentligt handle med dig? Både de nye og de eksisterende kunder.
  3. Hvad får kunderne ud af at handle med os?
    Grav et stykke dybere ned i dine produkter og ydelser og undersøg, hvad kunderne får ud af at handle med dig. Udfyld et FFU-skema for dine produkter og ydelser og bliv klogere på, helt i detaljen, hvad kunderne får ud af at handle med dig. Ud fra dette kan du også opstille og forberede de rigtige spørgsmål og indvendinger.Hent indvendinger – skema
    Hent FFU skema
    Se video om spørgeteknik på Ladegaard’s Youtube channel
  4. Hvem skal gøre hvad hvornår?
    Hvordan vil du gribe salget an på den korte og lange bane? Måske kan du endnu ikke afholde så mange møder med dine kunder, men der kan findes andre muligheder for at teste dine produkter eller ydelser. Hvem kontakter hvilke kunder og hvad er (for)målet? Hvornår gør I hvad?
  5. Eksekvér og evaluér
    Til sidst skal I finde ud af, hvordan og hvornår I skal måle jeres indsats. Vær realistiske omkring det, da mange forudsætninger måske har ændret sig. Brug evt. SMART’e målsætninger som værktøj og sørg for at have ledere, der holder teamet motiveret.

Lej en salgsdirektør

Ladegaard-Partner deltager gerne i denne proces og giver jeres virksomhed et nyt syn på jeres muligheder. Til at give din virksomhed et stærk afsæt til komme godt i gang igen, får du mulighed for at leje en salgsdirektør, som kan stille jer de rigtige spørgsmål, stille skarpt på mulighederne og hjælpe jer med at føre en ny og målrettet plan ud i livet, så I får succes efter genåbningen af dansk erhvervsliv. Din salgsorganisation vil få ny energi og nye input til at stå endnu stærkere end før.

Kontakt osinfo@ladegaard-partner.dk eller til Jens Ladegaard på 21 38 90 70 eller jens@ladegaard-partner.dk.

TILMELD DIG NYHEDSBREV
By | 2020-04-26T20:03:08+02:00 april 20th, 2020|Salg|Kommentarer lukket til LÆG EN NY SALGSSTRATEGI OG STÅ STÆRKERE END FØR

About the Author: