Hvad lederne (måske) lærte fra Corona

//Hvad lederne (måske) lærte fra Corona

Hvad lederne (måske) lærte fra Corona

Covid-19 har fungeret som en stresstest på alle niveauer i det danske samfund. For mange er Corona-tiden er en decideret overlevelseskamp med ryggen mod muren. For andre en tid med en masse problemer – men også en række muligheder. For nogen er Covid-19 ligefrem en chance for at få foretaget nogle fundamentale ændringer.

Mens Mette Frederiksen holdt pressemøde i Spejlsalen den 11. marts, var der i langt de fleste virksomheder i Danmark hektisk aktivitet på telefon og mail. Mange ledere og HR-chefer blev indenfor få minutter mødt af spørgsmålet: ”Hvad skal vi gøre i morgen?”

Et spørgsmål det var meget vanskeligt at svare på indenfor få minutter. Men langt de fleste fik hurtigt skabt løsninger i en helt ny virkelighed.

Covid-19 viste også, hvilke ledelsesmæssige kvaliteter, der er brug for i en ofte kaotisk og meget omskiftelig verden. Og der er mange virksomheder, der med ét fik ændret der leadership pipeline, da de så, hvem der var i stand til at omstille sig og agere under pres.

 

Her er fem ting, vi har lært af Covid-19:

  1. Vi skal udvikle og rekruttere ledere, der er i stand til at agere hurtigt og fleksibelt i en omskiftelig verden. Der er ikke brug for ledere, der kun kan forholde sig til de regler, der gjaldt i går. Der er brug for ledere, der kan handle og tage selvstændige beslutninger – uden altid at skulle have godkendelse via en bureaukratisk kommandovej.

 

  1. Det er en leders store opgave at skabe en fundamental psykologisk tryghed for sine medarbejdere. Med en global pandemi har vi fat i helt fundamentale motivationsfaktorer omkring medarbejdernes helbred og jobsikkerhed. Skal vi kunne præstere selv under stort pres, er det en lederes afgørende opgave at sikre sine medarbejderes sikkerhed for både helbred og økonomi. I højere grad end nogensinde er der behov for ledere, der lytter til deres medarbejderes bekymringer – og som er åbne og ærlige i deres kommunikation.

 

  1. Har du ikke en digital strategi i din virksomhed, har du travlt med at få en. Corona-krisen viste med al ønskelig tydelighed, at det med at kunne levere varer og ydelser digitalt, ikke ligefrem går væk. Den digitale kommunikation med kunderne er afgørende for din virksomheds udvikling og overlevelse.

 

  1. En god leder kender sine tal og forholder sig til fakta. I en omskiftelig verden er der mange meninger og ’synsninger’. En god leder forholder til data og fakta og handler ud fra det vi ved – og ikke det vi tror.

 

  1. Og som altid: En god leder kan kommunikere effektivt. Fysisk såvel som digitalt. Mange ledere har opdaget styrken i at kunne kommunikere direkte igennem virtuelle platforme. Vi kommer nok aldrig mere til at høre en leder sige: ”Jeg tror ikke på hjemmearbejde”. Til gengæld bliver dygtige ledere bedre og bedre til at kunne styre processer og motivere deres team – også via en virtuel platform.

 

Ingen af de fem pointer bør forekomme overraskende. Men Covid-19 var den stresstest, der viste, at det nu er tiden for at rekruttere og udvikle ledere, der står rustet til en fortsat omskiftelig verden.

By | 2020-11-03T12:16:56+01:00 november 3rd, 2020|Ikke-kategoriseret|Kommentarer lukket til Hvad lederne (måske) lærte fra Corona